2013. augusztus 4., vasárnap

Van egy szabad kanaped?


Az elmult kb. egy honapban e korul a kerdes korul forgott a levelezesem nagy resze. Elmeletileg teljesen szabad ez a nyaram, hiszen juniusban befejeztem a mesterszakot (kituntetessel diplomaztam :) ), es nem kezdtem munkat keresni, hanem felveteliztem egy ujabb kepzesre, ami szeptemberben kezdodik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy osztol nagyon jonak kell lennem 3 idegen nyelven. Mivel a francia maganorakbol elegem lett (jok voltak, csak kicsit tuladagoltam a szervezett tanulast), ugy dontottem, megfelelo nyelvi kornyezetben toltom az idomet. Vettem magamnak repulojegyet Montrealba, mondvan, hogy Quebec ketnyelvu, lesz alkalmam gyakorolni.

Eredetileg azt terveztem, hogy csomagban befizetek egy nyelvtanfolyamra es szallasra, de egy rutinos utazo ismeros ajanlotta, hogy probaljam ki a couchsurfinget. Jo otletnek tunt, hiszen amugy is szerettem volna helyiekkel beszelgetni (rakenyszerit a nyelvhasznalatra), igy regisztraltam is az oldalon. Eloszor kicsit szkeptikus voltam, mert azt gondoltam, uj emberkent, mindenfele referencia nelkul nem nagyon talalok olyan szallasadot, aki megbizik bennem. Mindenesetre raszantam az idot, hogy reszletesen kitoltsem a profilomat, toltottem fol magamrol kepeket, mert anelkul en sem fogadnek senkit, es folajanlottam az utazoknak egy szabad kanapet Lellen. Aztan belevagtam a keresesbe, es irtam egy szimpatikus montrealinak, hogy szivesen laknek nala par napig. Fogalmam sem volt, mekkora lavinat inditok el ezzel! A szallaskereses ugyanis publikus (ha ugy allitom be), es sorra erkeztek a meghivasok. Akihez nem mentem, azzal is igyekeztem talalkozni, hogy minel tobb embert megismerjek. Miota itt vagyok (jul. 23-an erkeztem), talalkoztam egy politikai aktivistaval, aki Quebec fuggetlenedeseert kuzd, egy dokumentumfilm-producerrel, aki felig egyiptomi, felig francia, es dolgozott mar Magyarorszagon is, egy fiatal irani konyvelovel, aki negy eve dontott ugy, hogy bevandorol Kanadaba, egy itt dolgozo francia informatikus sraccal, egy kinaival, aki operaciokutatast tanul, egy algeriai repulomernokkel, aki remelhetoleg hamarosan megkapja itt az allampolgarsagot (frankofonoknak konnyen megy) es egy felig kolumbiai, felig nemet bolcsesszel, aki epp munkat keres, es annak ellenere, hogy par evvel idosebb nalam, ugy el, mint egy egyetemista. Kezdem megerteni, mit is jelent a gyakorlatban az olvasztotegely kifejezes... :)

Az elso vendeglatom 71 eves nyugdijas no volt, aki Nemetorszagbol erkezett Montrealba 1968-ban. Kezdesnek idealis egy harom nyelven beszelo idegenvezetonel lakni a belvarosban. Mechthild tenyleg mindent tud a varosrol, es meg palacsintat is sutott nekem. (Juharsziruppal ettem, mert itt az a meno.) Egy het utan atkoltoztem Peter/Pierre lakasaba (o felig brit, es szabaduszo tanacsado, itthoni irodaval), ez kicsit messzebb van a kozponttol, viszont nagyon elokelo kornyek, kozel a Mont Royal parkhoz. Az en szempontombol szerencses, hogy a hazigazdamnak pillanatnyilag nincs sok munkaja, raer engem mindenfele fuvarozni a Maserati kupejaban (nem, ezt en sem hittem volna, hogy meregdraga sportkocsiban fogok utazgatni :) ).

Osszesen harom hetet toltok Kanadaban, most nagyjabol a felenel tartok, es nincs okom panaszra. Rengeteget setalok, Montreal fobb nevezetessegeit mar lattam, sot kicsit tavolabbra is eljutottam, a zugokhoz. (Ezekrol akkor irok majd reszletesebben, ha lesz lehetosegem kepeket feltolteni.) Jovo heten par napot Quebec Cityben fogok tolteni, ahol perui szarmazasu vendeglatom lesz. Nagyon izgalmas, mert angolul csak keveset beszel, franciaul kell majd kommunikalnunk. :)

A megertes neha nehezsegekbe utkozik. Az elso teljes napomon elmentem egy couchsurfing talalkozora, es kiserletet tettem arra, hogy franciaul beszelgessek, de hamar be kellett latnom, hogy a zajos sorfozde nem igazan alkalmas gyakorloterep. Foleg, ha olyasvalakivel probalok szot erteni, akinek az enyemtol gyokeresen eltero akcentusa van. (Ez masnak is gond idonkent, allitolag a Quebec-Bordeaux tavolsag nemcsak foldrajzi, hanem nyelvi szempontbol is eleg nagy.)

Mielott elutaztam volna, fogadtam Lellen egy torok kanapeszorfost, kezdetben ketmondatonkent kerdeztem vissza, hogy mit is akart mondani. Mentsegemre szolgaljon, hogy gyakran nyelvtanilag sem voltak helyesek a mondatai (pl. kijelentesnek szanta, de kerdo szorendet hasznalt, en meg csak pislogtam, hogy ezt miert kerdezi tolem...). Amugy helikopterpilota, nemreg Kabulban szolgalt, es nagyon elvezte, hogy vizet es zoldet lathat maga korul :) A Balaton Soundra erkezett, es elso nap rabeszelt, hogy tartsak vele. Ennek igy utolag nagyon orulok, mert magamtol biztosan nem mentem volna fesztivalozni, de vegul jol ereztem ott magam. Kanapeszorfrol leven szo, rogton kaptam is egy meghivast Torokorszagba. Meg az is lehet, hogy csak par napot toltok majd otthon, es mar repulok is tovabb kelet fele... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése